معرفت

پیش‌ دبستانی معرفت

حسّاسیّت سنین پیش از دبستان موجب شده است تا پیش دبستانی معرفت با بهره‌گیری از دانش روز، روش‌های نوین و ابزارهای مناسب، نسبت به رشد همه‌جانبه نوآموزان پیش‌دبستانی اهتمام ورزد. برنامه‌ها و فعّالیّت‌های پیش‌دبستانی معرفت به گونه‌ای طرّاحی و اجرا می‌گردد که کودکان مهارت‌های بنیادین مورد نیاز برای شرایط سنّی خود را کسب نموده و در عین حال فضایی بانشاط، متنوّع و جذّاب را تجربه کنند.

رویکردهای اساسی دبستان معرفت در دوره پیش‌دبستانی به شرح زیر است:

رشد همه‌جانبه شخصیّت
پرورش حسّ استقلال و تقویّت اعتماد به نفس
فراهم کردن زمینه بروز خلّاقیّت
پرورش نظم فکری
تقویّت حس مسئولیت‌پذیری و تمرین آداب اجتماعی
فراهم کردن فضای کشف و تجربه آموزه‌ها


درباره دبستان

پیش‌دبستانی و سال‌های ابتدایی دبستان، دروازه ورود دانش‌آموزان به دوران دوازده ساله تحصیلات عمومی است و به همین جهت از حسّاسیّت و اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است. ضرورت دارد فرآیندهای آموزشی و تربیتی در این دوره با به‌کارگیری دانش و تجربه آموزشی و پرورشی طرّاحی و اجرا شود تا نوآموزان دبستانی شروع موفّقیّت‌آمیزی در دوران تحصیل خود داشته باشند.

دبستان معرفت در دوره اوّل و دوّم با اهتمام نسبت به این مسئله، در تلاش است تا با ایجاد بستری مناسب زمینه‌ی ارتقای آموزشی، پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان خود را فراهم کند.


فعالیت‌های آموزشی

یکی از اهداف اصلی دبستان معرفت ارائه خدمات آموزشی با کیفیّت و ایجاد فضایی مناسب برای درک آموزه‌ها توسط دانش‌آموزان است. اهمّ رویکردهای آموزشی مدرسه به شرح زیر است:

برنامه‌ریزی منظّم و دقیق :
اتّکا به داشتن برنامه منظّم و دقیق آموزشی و افزایش بهره‌وری آن با استفاده از طرح درس‌ها، منابع و رسانه‌های آموزشی

ارزیابی مستمر :
ارزیابی مستمر و متناسب با اهداف آموزشی در تمامی پایه‌ها

برنامه‌های تکمیلی :
توجّه ویژه به تقویّت برنامه‌ رسمی آموزشی با پیش‌بینی برنامه‌‌های تکمیلی آموزشی در زمینه‌های گوناگون آموزشی

رشد همه‌جانبه :
توجّه به پیشرفت متوازن دانش‌آموزان در تمامی وجوه آموزشی، پرورشی و انضباطی

آداب و روابط اجتماعی :
توجّه ویژه به آداب، روابط اجتماعی، قانون‌پذیری و انضباط فکری و کاری دانش‌آموزان

ارتباط با خانواده‌ها :
ایجاد زمینه‌ اطّلاع‌رسانی به‌موقع و مناسب به اولیا در مورد روند تحصیلی فرزندشان و تقویّت هماهنگی میان مدرسه و خانواده


زندگی دانش‌آموزی

آن‌چه دانش‌آموزان در مدرسه می‌آموزند، تنها محدود به کلاس‌های درس نیست. فعّالیّت‌های غیردرسی نیز بخش قابل توجّهی از فرآیند رشد و تربیت کودکان را به ویژه در دوران دبستان تشکیل می‌دهد. بخشی از عناوین این فعّالیّت‌ها به شرح زیر است:

توجّه ویژه به تقویّت انس دانش‌آموزان با قرآن کریم

-- اجرای برنامه قرآن در رشته‌های روانخوانی، حفظ و مفاهیم قرآن
-- برگزاری برنامه‌های تشویقی و مراسم‌های مرتبط با قرآن
-- اجرای برنامه آشنایی با احادیث

توجّه ویژه به تربیّت بدنی و ورزش

-- آموزش تخصّصی ورزش‌های مادر: شنا، ژیمناستیک و دو و میدانی
-- برگزاری مسابقات ورزشی گروهی و انفرادی
-- کسب مقام های برتر ورزشی در سطح ناحیه و استان در رشته های مختلف ورزشی

توجّه به افزایش خلاقیّت هنری و تجسّمی دانش‌آموزان

-- حضور مستمر کلاس ها در کانون پرورش و فکری نوجوانان
-- عرضه مستمرّ تولیدات دانش‌آموزی
-- بهره‌گیری از ابزار بازی در امر آموزش و پرورش
-- قراردادن زنگ بازی در برنامه هفتگی دانش‌آموزان
-- تقویّت روحیّه کارگروهی و مسئولیّت‌پذیری

برگزاری بازدیدهای علمی، تفریحی و اردویی مناسب

-- کمک به فرآیند اجتماعی شدن و آموزش مهارت‌های زندگی
-- ایجاد تنوّع و پرهیز از یکنواختی در برنامه تحصیلی دانش‌آموزان


1081

وبسایت رسمی دبستان غیر دولتی معرفت کرمانشاه

تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است ؛SiteMap.xml

MarefatKsh.ir