معرفی اجمالی پیش دبستان و دبستان غیر دولتی معرفت
حسّاسیّت سنین پیش از دبستان موجب شده است تا پیش دبستانی معرفت با بهرهگیری از دانش روز، روشهای نوین و ابزارهای مناسب، نسبت به رشد همهجانبه نوآموزان پیشدبستانی اهتمام ورزد. برنامهها و فعّالیّتهای پیشدبستانی معرفت به گونهای طرّاحی و اجرا میگردد که کودکان مهارتهای بنیادین مورد نیاز برای شرایط سنّی خود را کسب نموده و در عین حال فضایی بانشاط، متنوّع و جذّاب را تجربه کنند.
رویکردهای اساسی دبستان معرفت در دوره پیشدبستانی به شرح زیر است:
رشد همهجانبه شخصیّت
پرورش حسّ استقلال و تقویّت اعتماد به نفس
فراهم کردن زمینه بروز خلّاقیّت
پرورش نظم فکری
تقویّت حس مسئولیتپذیری و تمرین آداب اجتماعی
فراهم کردن فضای کشف و تجربه آموزهها
پیشدبستانی و سالهای ابتدایی دبستان، دروازه ورود دانشآموزان به دوران دوازده ساله تحصیلات عمومی است و به همین جهت از حسّاسیّت و اهمیّت ویژهای برخوردار است. ضرورت دارد فرآیندهای آموزشی و تربیتی در این دوره با بهکارگیری دانش و تجربه آموزشی و پرورشی طرّاحی و اجرا شود تا نوآموزان دبستانی شروع موفّقیّتآمیزی در دوران تحصیل خود داشته باشند.
دبستان معرفت در دوره اوّل و دوّم با اهتمام نسبت به این مسئله، در تلاش است تا با ایجاد بستری مناسب زمینهی ارتقای آموزشی، پرورشی و تربیتی دانشآموزان خود را فراهم کند.
یکی از اهداف اصلی دبستان معرفت ارائه خدمات آموزشی با کیفیّت و ایجاد فضایی مناسب برای درک آموزهها توسط دانشآموزان است. اهمّ رویکردهای آموزشی مدرسه به شرح زیر است:
برنامهریزی منظّم و دقیق :
اتّکا به داشتن برنامه منظّم و دقیق آموزشی و افزایش بهرهوری آن با استفاده از طرح درسها، منابع و رسانههای آموزشی
ارزیابی مستمر :
ارزیابی مستمر و متناسب با اهداف آموزشی در تمامی پایهها
برنامههای تکمیلی :
توجّه ویژه به تقویّت برنامه رسمی آموزشی با پیشبینی برنامههای تکمیلی آموزشی در زمینههای گوناگون آموزشی
رشد همهجانبه :
توجّه به پیشرفت متوازن دانشآموزان در تمامی وجوه آموزشی، پرورشی و انضباطی
آداب و روابط اجتماعی :
توجّه ویژه به آداب، روابط اجتماعی، قانونپذیری و انضباط فکری و کاری دانشآموزان
ارتباط با خانوادهها :
ایجاد زمینه اطّلاعرسانی بهموقع و مناسب به اولیا در مورد روند تحصیلی فرزندشان و تقویّت هماهنگی میان مدرسه و خانواده
آنچه دانشآموزان در مدرسه میآموزند، تنها محدود به کلاسهای درس نیست. فعّالیّتهای غیردرسی نیز بخش قابل توجّهی از فرآیند رشد و تربیت کودکان را به ویژه در دوران دبستان تشکیل میدهد. بخشی از عناوین این فعّالیّتها به شرح زیر است:
توجّه ویژه به تقویّت انس دانشآموزان با قرآن کریم
-- اجرای برنامه قرآن در رشتههای روانخوانی، حفظ و مفاهیم قرآن
-- برگزاری برنامههای تشویقی و مراسمهای مرتبط با قرآن
-- اجرای برنامه آشنایی با احادیث
توجّه ویژه به تربیّت بدنی و ورزش
-- آموزش تخصّصی ورزشهای مادر: شنا، ژیمناستیک و دو و میدانی
-- برگزاری مسابقات ورزشی گروهی و انفرادی
-- کسب مقام های برتر ورزشی در سطح ناحیه و استان در رشته های مختلف ورزشی
توجّه به افزایش خلاقیّت هنری و تجسّمی دانشآموزان
-- حضور مستمر کلاس ها در کانون پرورش و فکری نوجوانان
-- عرضه مستمرّ تولیدات دانشآموزی
-- بهرهگیری از ابزار بازی در امر آموزش و پرورش
-- قراردادن زنگ بازی در برنامه هفتگی دانشآموزان
-- تقویّت روحیّه کارگروهی و مسئولیّتپذیری
برگزاری بازدیدهای علمی، تفریحی و اردویی مناسب
-- کمک به فرآیند اجتماعی شدن و آموزش مهارتهای زندگی
-- ایجاد تنوّع و پرهیز از یکنواختی در برنامه تحصیلی دانشآموزان
1081